0 ريال 0

لاک‌پشت پرنده به نویسنده فرانسوی اهدا شد

 
مهر:  نشان طلایی جایزه لاک& پشت پرنده در سال ۹۵، برای کتاب دو جلدی «رودخانه واژگون» شب گذشته در پاریس به ژان کلود مورلوا از کشور فرانسه اهدا شد.
در این دیدار، علی& اصغر محمدخانی به نمایندگی از گروه داوری لاک& پشت پرنده نشان طلایی این جایزه را به مورلوا اهدا کرد.
گروه داوری لاک& پشت پرنده، نویسنده کتاب «رودخانه& ی واژگون» را به& خاطر آفریدن فانتزی صلح& آمیز، انسانی و متفاوت، پیوند و گفت& وگوی شرق و غرب در داستان، حضور کنشگرانه نوجوانان و دعوت به آرامش و عشق در دنیای پرخشونت در آیین پایانی پنجمین دوره این جایزه برگزیده اعلام کرده بودند.
محمدخانی در گفت& وگو با این نویسنده درباره لاک& پشت پرنده و عملکرد آن برای معرفی کتاب& های مناسب برای کودکان و نوجوان توضیح داد و از فرایند داوری جایزه سالانه لاک& پشت پرنده گفت.
سپس، با ارائه& ی تصویری کلی از وضعیت کمی و کیفی کتاب& های ادبیات کودک و نوجوان در حوزه& ی تألیف و ترجمه به سفر روحانی و جسمانی در ادبیات کلاسیک فارسی و معاصر و شباهت& های مفاهیم این متون و با سفر تومک در رودخانه& ی واژگون در پی دست& یابی به آرزوها و آمالش اشاره کرد.
ژان کلود مورلوا نیز گفت: «این جایزه برای من بسیار ارزنده است و بسیار علاقه دارم که به ایران بیایم. این جایزه رابطه& ای معنوی با نوجوانان ایرانی برایم فراهم کرده است. آثار من به بیش از بیست زبان ترجمه شده است و جایزه& های فراوانی گرفته& ام.»
پیش& ازاین، مورلوا که نتوانسته بود در آیین پایانی جایزه لاک& پشت پرنده در تهران حضور داشته باشد، با ارسال پیام تصویری از دریافت این جایزه ابراز خوش& حالی کرده و گفته بود: «خیلی تحت& تأثیر قرار گرفتم و بسیار سپاسگزارم، به& خصوص که این جایزه به کتاب رودخانه واژگون من تعلق گرفته است که برایم ارزش خاصی دارد. درواقع این جایزه به کتاب من داده شده است، نه به خودم و کتاب من جلوتر از خود من حرکت کرده است. من این کتاب را پانزده سال پیش نوشتم و احساس می& کنم که ارزش این کتاب بیشتر از خود من است.»
«رودخانه واژگون» رُمانی دوجلدی به نام& های تومک و هانا است که ماجرای سفر شگفت& انگیز و افسانه& ای دو نوجوان را بازگو می& کند. مورلوا می& گوید: «من این کتاب را در شرایط خاصی نوشتم. وقتی که در سال ۱۹۹۸ مشغول نوشتنش بودم، قصد داشتم داستانی ماجراجویانه، بدون پیچیدگی و خیلی شاد بنویسم. ولی در این سال پدرم فوت کرد و روند نوشته من تغییر کرد. رمانی که قرار بود بدون پیچیدگی، ساده و ماجراجویانه باشد به رمانی با مفاهیم عمیق و غمگین درباره زندگی و مرگ تبدیل شد. این رمان تلفیقی از مفاهیم ساده و پیچیده بود و همین باعث شد نظر خوانندگان را جلب کند.»
در دیدار شب گذشته، این نویسنده فرانسوی خبر داد که در حال نوشتن رمانی است که سال ۲۰۱۸ منتشر می& شود و شخصیت& های آن حیوانات هستند. وی توضیح داد: «در این داستان، جهان و وضعیت امروز آن از زبان حیوانات بیان می& شود تا کودکان و نوجوانان تأمل بیشتری داشته باشند و به دنیای امروز و آینده& ای که در انتظار ماست، بیشتر فکر کنند.»
«رودخانه واژگون» با ترجمه زهره ناطقی و نوید اعطار شرقی در سال ۱۳۹۴ ازسوی انتشارات محراب قلم منتشر شده و نویسنده آن تنها برنده نشان طلایی پنجمین دوره& ی لاک& پشت پرنده بوده است.
پیش& ازاین، نشان طلایی لاک& پشت پرنده در دوره& های قبلی برگزاری این جایزه به علی گلشن برای کتاب «سگ& سانان و کفتارها»، به نیل گی& من برای کتاب «اقیانوس انتهای جاده»، به برایان سلزنیک نویسنده برای کتاب «اختراع هوگوکابره»، به جمشید خانیان برای کتاب «عاشقانه& های یونس در شکم ماهی»، به محمدهادی محمدی برای کتاب& های «آواورزی با سی& بی& لک و الفباورزی با کاکاکلاغه» و به دیوید آلموند برای کتاب «پدر اسلاگ» اهدا شده بود.